Følgere

torsdag 24. februar 2011

Tussi og hennes merkverdige "fobier".

Jeg ble rett og slett inspirert til å skrive et lite innlegg ang dette da jeg leste om Benita og hennes fobi for trappetrinna. Så kom det jo i kommentarer fra dere hva deres hunder ikke var spesielt glad i også.
Jeg må vel si at jeg opplever Tussi som en tøff, og modig jente. Som er med på det meste og takler det godt. Hun er absolutt i balanse og er passe snill og passe vill og passe rolig. På våre daglige turer møter hun mye forskjellige folk, men så kommer det rare. Vi møter folk som er mørke, hvite, store, små, unge, gamle, med hund, uten hund. Med staver og uten staver. Med ski og rullestol og sykkel og småbiler og fotballer. MEN eldre damer med HATT (dere veit sånn hatt som eldre damer gjerne har..hehe). Det er vanskelig å forholde seg til! Og spesielt om de har gåstaver. Da knurrer ho rett og slett! Og bjeffer og stamper frambeina i bakken. Og viser helt tydelig at HJELPEMEG... HO DER VAR SKUMMEL! Mamma, pass deg for ho!Jeg skal beskytte deg! Dette er litt vanskelig å få trent på dette siden da disse eldre damene jo av natur er litt bekymret og det hjelper jo ikke at Tussi Tusser seg heller.
Dette tror jeg at jeg vet når starta. Ifjor var det 150 års jubileum i Florø. I den forbindelse ble det satt utover en hel del kunst- skulpturer rundt omkring i byen. Jeg og Tussi (som vel bare var 4-5 mnd) gikk vår daglige promenad gjennom byen. PLUTSELIG!!! Der sitter dama.
Og Tussi skvatt noe så voldsomt når ho såg ho. "Passasjeren" som skulpturen heter. Bjeffa og knurra og oppførte seg rart rett og slett:) Vi brukte god tid på å bli kjent med dama og ufarliggjøre ho. Eller jeg gjorde ikke no egentlig. Bare var rolig og viste ho at denne dama var ikke farlig. Det løsna etterhvert. Dama sitter der fortsatt og nå er det ikke no å bry seg med lenger.
Men så har vi disse levende gamle damene da. Type Sossen Krogh m hatt:) Er det noen som har gode råd? Jeg vet det beste er å få disse damene til å ufarliggjøre seg, men akkurat denne gruppen mennesker er litt spesielle:)Kanskje det er nettopp det de viser Tussi. At de er engstelige?? Kan jo gå bort å høre om de kan stille seg til "treningsdisp" men det skulle helst vært så naturlig som mulig:)

Så er det en ting til ho ikke liker. Det er dette:

Det er mere komisk enn det er bekymringsfullt da. Men Tussi liker ikke det vaffeljernet og jeg aner ikke hvorfor... hehe. Men det løste vi ved at jeg satte det på gulvet når det var blitt kaldt slik at hun kunne venne seg til det. De er ikke bestevenner , men kan leve med hverandre:)) Første gang hun oppdaga det på benken så bråjeffa ho så hele husets levende kreaturer satte fast alt som var av vaffel :) Jeg trodde jo huset var omringet av gamle damer, m/ hatt:

9 kommentarer:

  1. Kjøpe deg en "gammeldamehatt" å bruk den hjemme hver dag ;)
    Vaffeljernet var det jo enda rarere med, hunder elsker jo vafler!!

    SvarSlett
  2. Haha, så vittig at ho er redd for vaffeljernet!!! Eg er forsåvidt enig med Marianne; kjøp deg ein hatt!! Og få alle som kjem på besøk til å gå med den ;) hehe

    SvarSlett
  3. Et helt utrolig nydelig bilde av Tusse-lussa i toppen av bloggen Hege:o)

    Morsomt å lese om fobiene til Tussi. Kanskje vaffeljernet har bråka eller gått i gulvet eller no' en gang? Vi mista noe i boden ved kjøkkenet for flere år siden, Milli skal IKKE inn der.....

    SvarSlett
  4. Fobier er en rar ting. Ofte helt uforklarelig. Charlie har også en som er litt spesiell. Skal blogge om den en gang.

    Tror nok du bare må steke vafler ofte så hun venner seg til det. Gutta i huset hos deg blir nok bare glad for det. :o)

    SvarSlett
  5. Dette med å kjøpe hatt har vi testa ut og hun reagerte på at vi hadde på oss den, og vente seg til det. Men samme reaksjon når vi kommer ut etterpå og disse damene kommer spaserende. (Det er ikke så mange av de altså ..hehe) Vært inne på tanken å "kle" ut noen ho ikke kjenner. Men Tussi kjenner jo alle potensielle kle-seg-ut kandidater jeg kjenner. Tror det er en fin jobb for Gommo Nøve dette her. *fniiis*. På Bergheim er det vel noen hattedamer kanskje:) I mellomtiden får jeg lirke og lure og godprate med fruene om de kanskje kunne tenke seg å klappe min Tussete Tussi selv om ho ser litt skummel ut:)

    SvarSlett
  6. Jeg syns den gamle hattedama ligner på ei dame vi kjente en gang, Hege. Kanskje det er derfor Tussi reagerer som ho gjør ;o)

    Ellers så skal jeg da få kjerringene i Bergheim-kroken til å sette seg etter vegen neste gang Tussejenta kommer :o)))

    SvarSlett
  7. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  8. Tror jeg vet hvem du sikter til, Nøve:) hehe
    Var ute på langtur i byen idag, men ingen hattedamer nå som jeg hadde tenkt å virkelig slå til med trening:)

    SvarSlett
  9. Sannelig skriver du på en morsom måte også da, jeg lo meg gjennom innlegget ditt. Benita takler forresten trappa nu (baklengs kjeding)etter langsiktig positiv trening. Vi går ved siden av hverandre ned trappa, hvis hun plutselig faller tilbake på gamle innfall nu og viser tegn til å stoppe opp så gir jeg henne beskjed om å gå videre samt en (jeg PRESISERER positiv og vennlig )veldig veldig svak og myk liten "tupp i rauva" med foten min (kunne like gjerne brukt et gress-strå) - men bare når det trengs for å holde steamen oppe - og begge går videre, hehe. Håper ingen mistolker dette og trur vi bruker uakseptable metoder her...for det gjør vi IKKE. Lykke til med "fobi-treninga".

    SvarSlett