Følgere

onsdag 2. mars 2011

Du Nøve, du Nøve!


På Bergheim i Hallingdal bor Nøve. Nalle bor der også, pappaen til Tussi, og Ullf- angorakaninen. Og Bjørn, samboer´n. Alt dette veit dere innmari godt. Det dere kanskje ikke veit er at jeg har kjent Nøve siden jeg var bare ungen, da søstera hennes blei sammen med onkelen min. Nøve hoppa rett inn på lista mi over de snilleste, mildeste, goeste og klokeste menneskene i hele min verden! I alder så er det 10 års forskjell på oss, og hvis jeg var ca 8 år så var Nøve...ja 18. Voksen i mine øyne. Ho var så innmari flink til alt mulig. Spesielt strikke og hekle husker jeg. Dokka mi fikk nye strikkaklær- stadig vekk. Og så fine!
Men den gangen hunden vår stakk av med strikkelua, rulla den i gjørme og tagg den i stykker, da grein jeg noen såre tårer. Men Nøve visste råd, det vart strikka ei ny ei omtrent umiddelbart! Ei enda finere tilogmed! Og jeg skal love dere at jeg passa godt på den.
Hunden hennes, Bianco, var med overalt. Shetland sheepdogen som jeg syntes var så kul! Og som hadde de tynneste beina i verden. Tenkte flere ganger at de knakk om han hoppa ned fra sofaen... hehe.. "Nøve og Bianco", det ble jo nesten et begrep. Der Nøve var- der var Bianco. Overalt var det lille pelstrollet med. Men nå har jo "Nøve og Nalle" også blitt et begrep.HIHI.I hundesammenheng i allefall!

Så, for et par år siden, tok jeg det store steget og skulle skaffe meg egen hund. Hvilke rase? Jeg gikk meg vill i jungelen. Visste jeg ville ha en liten/mellomstor hund MED masse pels og nese.Det var liksom startkriteriene. Rasen jeg følte jeg kjente best var cavalieren, men shetland sheepdog og border collie var også høyt oppe. Men så fikk Nøve snusen i dette og introduserte meg for FL, da var jeg frelst.NALLE den VAKRE! Det at han skulle på romanse med Ofelia på Fjelldronningen, (sorry Milli, men det var bare en liten flørt) var jo snakk om å være ute til rett tid. Og at det ble født EN tispe i kullet og at jeg gikk gjennom nåløyet hos Sissel og Per. Tussi var nok ment for meg før ho var født, for så mye tilfeldigheter er litt i merkeligste laget, men så er jeg tilbøyelig til å være litt alternativ:)))

Desverre bor jeg bortimot 40 mil unna, så det er ikke ofte jeg er på østlandet, men når jeg er der så MÅ vi innom Bergheim for å hilse på. Og det er bestandig så koseli. Tussi ELSKER Gommo og pappaen sin og livet på landet. Der forlater jeg ho uten problem.



Opprinnelsen til dette innlegget kom da jeg og Tussi var i postboksen og fant Gommopakke. Jeg greier jo ikke la være å åpne, med en gang, og inni der låg det noe loddent og fint, pulsvarmere av NalleTussiogSau, og Tussi vart så Tussete. DET LUKTA JO HIMMELSK! Ho hadde ikke vært mer Tussete om det hadde vært skinkesteik i den pakka.Da var det fram med fotoapparatet. Ho snuste og snuste og logra som bare det.


Nå er det kveld og ho går rundt og bærer på de pulsvarmerne om ho finner de. Ødelegger de ikke, bare koser med de og snuser. :)Men som dere veit så tar jeg ikke sjansen på at de blir ødelagt! Jeg er ikke 8 år lenger, så det er vel litt mye forlangt at ho skal strikke nye til meg fordi ei lengtende TusseTussi ikke klarer å holde seg unna:)





Så TUSEN TAKK, NØVE! Jeg er glad jeg kjenner deg og du er fortsatt trygt plassert på lista mi over de -snilleste, mildeste, goeste og klokeste menneskene i hele min verden!- Det er et stort hjerte i det Nøve-mennesket:)))


Hilsen HEGE

Og den beste Gommo´n også- sier TussiLussi

11 kommentarer:

  1. Å næmmen TusseHege og HegeTuss (der hører du hvor uadskillelig godt dere passer ilag :o)))) Så moro å se at Snuse-Tussi kjente igjen og husker pappa'n og Gommo'n sin :o)
    Jeg må nok tilstå at det skorter endel på min hukommelse, men jeg mener du nevnte noe om klikkerkurs og da blir pulsvanter kjekt å ha,skjønner du! Jeg har dessuten nok ull til å strikke ett par til meg sjøl også. Det blei noe helt spesielt med TussiNalle-ulla, så dere skal ha sjøl takk!
    Savner dere! Håper vi ses snart igjen :o)

    SvarSlett
  2. Åå for eit koseleg innlegg! :)

    SvarSlett
  3. Så nydelig skrevet!!!

    SvarSlett
  4. hehe..:). skorter litt på min hukommelse også. nøve. Men barndomsminnene- de gode- de sitter:))
    Og klikkerkurs og pulsvanter hører absolutt sammen:):)) Tusen takk;)

    SvarSlett
  5. Å,så herlig skrevet!!!!! Skjønner det er noe helt spesielt mellom dere. :)))

    Jeg vil også skrive under på at Nøve er ei dame med et STORT hjerte. Snillere og herlig dame skal en lete lenge etter. :)))

    SvarSlett
  6. Skulle ønske det var en sånn "liker" knapp på bloggene som det er på FB. Hadde passet nå ;-)

    SvarSlett
  7. Så utrolig vakkert skrevet Hege. Nå blir jeg skikkelig rørt! Dere har en lang historie, du og Nøve:o)

    Jeg kan bare istemme. Nøve er også på lista mi' over de klokeste, mildeste, go'este og klokeste menneskene jeg kjenner. Noen få mennesker er også så heldige å være utstyrt med en "ro" som bare stråler ut av dem. Nøve har den roen. Jeg har den ikke, men jeg riktig kroer meg i Nøves herlige, rolige utstråling. Jeg har bare kjent Nøve i knappe 3 år (utrolig!!!), hun er ett av de menneskene jeg setter aller, aller mest pris på i hele verden!

    SvarSlett
  8. Og alle dere har sagt akkurat det som er å si om Nøve!! ;o) Jeg har heller ikke kjent Nøve så lenge, men helt klart : Nøve står øverst på favoritt-lista mi!!!!! Forresten et gør-herlig innlegg....

    SvarSlett
  9. Så flott skrevet!! Kjempe fine puls vanater du har fått deg der!! Har ikke kjent nøve og nalle så lenge men det er noen hærlige vesen!! Jeg har åsså vært så heldig at nøve har fixet skjerf til meg av Roxies sin ull!!
    Ha ei fin uke/helg!!
    Håper vi treffes en gang!!

    SvarSlett
  10. Jeg håper jeg får muligheten til å møte alle dere også en gang. Føler virkelig jeg sitter i en god og mjuk sofa her inne i "hundehuset" :)
    Og Nøve!- jeg blir rørt av tilbakemeldingene på dine vegne:)))
    HegeTuss

    SvarSlett
  11. Hege, hva tror du jeg blir... God helg!

    SvarSlett